понеділок, 3 лютого 2020 р.

Реструктуризувати борги підприємств теплопостачання

Мінрегіон презентував концепцію системного врегулювання боргів підприємство тепло- та водопостачання та визначив шляхи стабілізації їх фінансово-економічного стану
Міністерство розвитку громад та територій України презентувало своє бачення виведення з фінансової кризи підприємств тепло- та водопостачання і водовідведення.
Протягом останніх років у житлово-комунальній сфері накопичено низку проблемних питань, у тому числі фінансово-економічного характеру, які потребують законодавчого вирішення.

«На початок опалювального сезону 2019/2020 років обсяг заборгованості підприємств ТКЕ за спожитий природний газ становив 26 млрд гривень, а обсяг штрафних санкцій перед підприємствами газової галузі — 9,8 млрд гривень. Заборгованість підприємств ВКГ за спожиту електричну енергію становила 5,7 млрд грн. Ані держава, ані органи місцевого самоврядування не мають джерел погашення таких боргів», — зазначає Міністр розвитку громад та територій України Альона Бабак.

У свою чергу, борги населення перед підприємствами тепло, -водопостачання та водовідведення (що могли б стати відповідним джерелом для погашення заборгованості за енергоносії) становили майже 19 млрд грн (14,8 млрд грн за послуги теплопостачання та 4,1 млрд грн за послуги з водопостачання та водовідведення).

«Тож питання визначення джерела погашення боргів та реструктуризації заборгованості населення треба вирішити на законодавчому рівні. Адже стан справ у галузі є критичним та вимагає невідкладного прийняття комплексу рішень для забезпечення безперебійної роботи підприємств тепло-, водопостачання та водовідведення, а також отримання споживачами якісних послуг», — каже Альона Бабак.

Тому на даному етапі Мінрегіон підготував зміни до деяких Законів України, які спрямовані, зокрема, на:

• продовження терміну реструктуризації кредиторської заборгованості підприємств з 01.01.2016 р. станом на 01.05.2020 р. (згідно з Законом України №1730);

• запровадження механізму реструктуризації заборгованості населення за спожиті комунальні послуги та визначення умов щодо такої реструктуризації;

• визначення джерел компенсації збитків підприємств галузі, що обумовлено, перш за все, неефективною тарифною політикою попередніх років;

• передачу повноважень з регулювання діяльності підприємств тепло-, водопостачання і водовідведення (ліцензування та встановлення тарифів) від НКРЕКП до місцевих органів влади з метою покращення технічної, фінансової та інвестиційної політики підприємств галузі, ефективного управління комунальним майном, а також врахування інтересів споживачів – мешканців відповідних територіальних громад.

На думку Мінрегіону, до передачі повноважень з регулювання діяльності підприємств тепло-, водопостачання і водовідведення від НКРЕКП до місцевих органів влади спочатку держава має визначити механізми погашення та реструктуризації старих боргів.

Розроблені Мінрегіоном законопроекти до їх погодження з іншими міністерствами, були винесені на публічне обговорення на засіданні Робочої групи з розгляду концепції передачі повноважень з регулювання діяльності підприємств тепло-, водопостачання і водовідведення на місцевий рівень та фінансової стабілізації їх роботи, яке, за дорученням Міністра, провів Перший заступник Міністра Дмитро Живицький.

Робоча група загалом погодила концепцію ініціатив щодо передачі повноважень з регулювання діяльності підприємств ТКЕ та ВКГ на місцевий рівень, погашення заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію, узгодження різниці між фактичними витратами та встановленими тарифами, що виникла з 01 січня 2016 року та удосконалення тарифоутворення з метою покриття економічно обґрунтованих витрат.

Проте виникла дискусія навколо врегулювання боргів підприємств за енергоносії. Так, НАК «Нафтогаз України» висловила пропозицію перенести дату, яка має визначати обсяг боргу, що підлягає реструктуризації на 1 рік назад, проти запропонованої Мінрегіоном в законопроекті «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» дати 01 травня 2020 року.

МА «Укртеплокомуненерго» відзначила, що процес підтвердження в судовому порядку різниці між фактичними витратами та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, що утворилася після 1 січня 2016 року є складною та тривалою процедурою, яка має недоліки — відсутність кваліфікованих експертів з тарифоутворення для проведення судової експертизи та наявність процедури апеляції, якою, у разі програшу, можуть скористатись органи, уповноважені встановлювати тарифи. Натомість доцільним вбачається підтвердження обсягів збитків органами Державної аудиторської служби або Державної податкової служби.

«Усі слушні пропозиції, будуть враховані для того, щоб механізми, напрацьовані Мінрегіоном, були сприйнятними для всіх зацікавлених сторін та враховували інтереси споживача», — зазначив Перший заступник Міністра розвитку громад та територій України Дмитро Живицький, під час засідання Робочої групи.

Довідково



Засідання Робочої групи відбулось за участі народних депутатів України, помічників народних депутатів, представників Мінрегіону, Офісу підтримки реформ Мінрегіону, НКРЕКП, НАК «Нафтогаз України», МА «Укртеплокомуненерго», Асоціації «Питна вода України», Української асоціації підприємств ВКГ «Укрводоканалекологія». Нагадаємо, раніше Міністр розвитку громад та територій України Альона Бабак повідомила, що Мінрегіон розробив проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (№1730).


Немає коментарів:

Дописати коментар